Kontroverzna tema u Planini Brokeback iz peruanskih Anda
15. studeni
Što se događa kad nam se sruši slika o ocu koji nam je uzor? Tim se pitanjem bavi peruanski redatelj Álvaro Delgado-Aparicio L. u debitantskom filmu Retablo iz našeg Glavnog programa dugometražnih filmova. Vizualno raskošan film ambijentiran u prekrasne planinske pejzaže mogao bi se nazvati Planinom Brokeback iz peruanskih Anda.
Priroda koja oduzima dah, međutim, krije u sebi i surovost netolerantne sredine. U to se uvjerava 14-godišnji Segundo čiji je otac ugledni obrtnik u zabačenom selu, vrlo umješan u izradi oltarnih slika za crkvu i kućanstva, poznatih po nazivu retablo. Vještinu prenosi na sina koji, pak, shvaća da će održavanje obiteljske tradicije biti na njegovim leđima te da će zbog toga ostati u planinama zauvijek. Stvari se kompliciraju kad Segundo slučajno dozna za seksualne sklonosti svog oca što će ga suočiti s duboko religioznom i konzervativnom sredinom. Zarobljen u šovinističkom okruženju, Segundo će se bez riječi pokušati nositi s onime što ga muči.
Retablo je, međutim, više od priče o odnosu oca i sina te istražuje ljudski opstanak u vjekovnoj borbi između modernog načina života te konvencionalnog i tradicionalnog. Redatelj Delgado-Aparicio L., inače po struci psiholog, majstorski istražuje težinu nasljeđa, granice ljubavi i obiteljska očekivanja, kao i kompleksnost prihvaćanja roditelja kakvi jesu. Na koncu, postavlja i pitanje na koji način se ponovno mogu zadobiti tolerancija i prihvaćanje.
Film je osvojio posebno priznanje u programu Generacija 14plus i nagradu za najboljeg debitanta (Nagrada L’Oréal Paris Teddy) na ovogodišnjem Berlinaleu. Premijerno je prikazan 2017. na Međunarodnom festivalu u Limi gdje je proglašen najboljim peruanskim filmom. Nakon odličnih kritika filma i nagrada za debitantsko ostvarenje na još nekoliko festivala, Álvaro Delgado-Aparicio L. spominje se kao redatelj na čije ime treba pripaziti u budućnosti. Imat ćemo prilike upoznati ga i u Zagrebu, a publika će mu nakon projekcije moći i postavljati pitanja o osjetljivim temama kojih se dotiče u filmu.