Švedski autori u fokusu programa Moj prvi film
11. listopad
Debitantski filmovi u stalnom su fokusu Zagreb Film Festivala i to ne samo kroz glavni natjecateljski program nego i kroz njegove stalne popratne programe. Prvi dugometražni igrani filmovi danas etabliranih redatelja iz različitih europskih kinematografija u fokusu su programa Moj prvi film, a ove godine dolaze iz Švedske. Filmski kritičar Nenad Polimac za 15. izdanje Zagreb Film Festivala odabrao je debitantske filmove najznačajnijih švedskih redatelja poput Rubena Östlunda, jednog od najintrigantnijeg redatelja današnjice, do Lukasa Moodyssona, Josefa Faresa, redateljskog veterana Roya Anderssona, ali i definitivno najvećeg velikana švedskog filma – Ingmara Bergmana.
Crnohumorna drama Mongoloid muzikant iz 2004. godine sami je filmski početak Rubena Östlunda, slavnog švedskog redatelja, scenarista i montažera čiji je najnoviji film Kvadrat ove godine u Cannesu nagrađen Zlatnom palmom. U ovom frenetičnom pseudo-dokumentaracu već su tada naznačeni njegovi trajni interesi prema svim pomaknutostima ljudske psihe i otpor prema normama klasične filmske naracije zbog čega je film već dostigao status kultnog klasika.
Film Jalla! Jalla! libanonsko-švedskog redatelja Josefa Faresa jedan je od najgledanijih filmova u povijesti ove kinematografije. Komedija o ljubavnim dramama dvojice prijatelja izazvanim krutim pravilima tradicionalne kulture iz koje potječu, toliko se svidjela švedskoj publici da je redatelj u svojoj dvadeset i trećoj godini postao jedna od najvećih zvijezda u zemlji. Jednom izbjeglica i imigrant, Fares je upisan i u povijest prestižnog Dramskog instituta u Stockholmu gdje je 1998. postao njihov najmlađi student ikad.
Pokaži mi ljubav Lukasa Moodyssona, redatelja poznatog po filmovima društveno angažirane tematike i jednog od najistaknutijih predstavnika tzv. ultrarealističke poetike druge polovice 1990-ih, suvremena je priča o komičnim i bolnim stranama sazrijevanja, užitku i patnji prve ljubavi te nalaženju hrabrosti biti drukčijim. Moodysson je za Pokaži mi ljubav osvojio niz priznanja, uključujući nagradu Teddy u Berlinu te Posebnu nagradu žirija i Nagradu publike u Karlovim Varima.
Vedru romantičnu dramu o odrastanju i generacijskom jazu, film Švedska ljubavna priča, kritičari često proglašavaju jednim od najboljih švedskih filmova svih vremena. Film je svojevremeno postigao izuzetan komercijalni uspjeh, a redatelj Roy Andersson slavu. Ovog osebujnog redatelja obilježio je mladenački bunt prema pretjeranom, neprikosnovenom autoritetu Ingmara Bergmana, ali i činjenica da nakon svog drugog, dosta neuspješnog filma Giliap na punih 25 godina odustaje od filma. Veliki povratak ostvaruje filmovima Pjesme s drugog kata i Vi živući. Njegov film Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju prikazan je na ZFF-u 2014. godine.
Ingmara Bergmana smatraju jednim od najutjecajnijih autora u povijesti filma i vrhunskim autorom psihološkog filma, a već u prvom filmu Kriza najavljeni su neki od redateljevih kasnijih motiva, prije svega fokus na ženskim međuodnosima kojima će se uspješno baviti u filmovima Persona i Krici i šaputanja.